|
|
Taxh Mahalli - përmendore e dashurisë
së amëshuar
Shqiptari që ndërtoi përmendoren më
të bukur që ka lartuar dashuria e burrit për gruan
Nga Azem Qazimi
Kur një vizitor e pyeti të shoqen se
çfarë ndiente ndaj Taxh Mahallit, ajo i qenkej gjegjur: "Do
kisha vdekur me gaz që sot, po të më ngrihej nesër
një Taxh Mahall mbi varr".
India
ekzistonte përgjatë vargorit të gjatë të shekujve,
edhe përpara se t'i vishnin një emër. Ajo ka qenë
dhe mbetet një "kontinent" religjioz par exellance, jo
vetëm për religjionet dhe kultet e pafundme, praktika këto
të kombeve të ndryshme, racave, kastave, tribuve e sekteve mbi
territorin e saj të paanë, por edhe për faktin se praktikat
religjioze dhe përvojat mistike janë elemente të përbashkëta
që njësojnë tërë grupimet, nga Himalajet gjer
në ishullin e Cejlonit. Ajo rronte në shëmbëllesat
e sagave të saj. India është mëma e Hinduizmit, që
ka kapërcyer prej kohësh të katërmijë vjetët
e krijimit (Vedizmi - feja mëmë), e gojëdhënave të
stërlashta fetare, Veda Vendantave, që janë biseda për
Hyun (2000-1000) përpara K.), e epit monumetal, "Mahabharatës",
të endur ndër 100. 000 vargje. India është trualli
i Budës, Krishnës, Ramës, Kama Sutrës, Jogës,
Tagores dhe Gandit. Ajo zotëron dhe njërën prej shtatë
mrekullive të botës, "Taxh Mahallin", i quajtur "Margaritari
i Bardhë i Indisë", projektuar nga një shqiptar: Ustad
Isa Mohammed Effendi (mjeshtri Mehmet Isai) nga Opari.
Për të vizituar atë, shtegtarit do t'i duhej të rrugëtonte
drejt Agrës, rreth 200 kilometra në jug të Nju-Delhit.
Agra është njëri prej qyteteve më të rëndësishme
dhe më të lashta të Indisë. Më 1526 Baberi, Moguli
(Mongoli) i Madh, e mposhti mbretin e fundit të dinastisë Lodi
dhe Agra ra në duart e sundimtarëve mogulë, që sunduan
me këtë rënditje: Humajuni, Akbari, Xhahangiri, Shah Xhahani
dhe i sprasmi, Aurangzebi. Po zhvillimin dhe famën, që e pavdekësuan
në kujtesën njerëzore, Agra e mbërriti gjatë
kohës së sundimit të Shah Xhahanit, që shquhej për
grishjen sipërane ndaj së bukurës. Kurora që qëndron
krye tërë veprave të këtij perandori të pakundshoq,
është ndërtimi i Taxh Mahallit, përmendores më
të bukur që i është ngritur ndonjëherë dashurisë.
Ky mauzole (varr monumental) kremton njërën prej rrëfenjave
më të mëdha dashurore të të gjitha kohëve
- atë midis perandorit mogul të shek. XVI dhe mbretëreshës
së tij, "Të zgjedhurës së pallatit", Mumtaz
Mahallit. Sipas legjendës, princi gjashtëmbëdhjetëvjeçar,
i ardhshmi "Mbret i Botës" u dashurua që në shikim
të parë me Arjumand Banu Begam, e njohur botërisht me emrin
Mumtaz Mahall dhe, në krye të pesë vjetëve, më
1612, shtiu kurorë me të. Gjatë jetës së tyre
bashkëshortore nëntëmbëdhjetëvjeçare,
mbretëresha i fali perandorit katërmbëdhjetë fëmijë.
Vdekja e saj gjatë lindjes së fëmijës, më 1631,
e krodhi perandorin në një pikëllim që s'ka të
rrëfyer, porse frymëzoi ndërtimin e përmendores më
të bukur që ka lartuar dashuria e burrit për një grua.
Për të pavdekësuar atë dashuri të pacak, Shah
Xhahani iu shtrua punës - lajmi se "Mbreti i Botës"
po kërkonte një arkitekt që të projektonte një
varr, që nuk ishte parë kurrë më parë, ku do
të preheshin eshtrat e gruas së tij të dashur, kaptoi shumë
shpejt kufijtë e Indisë. Kësisoj, mbërritën arkitektë
nga të katër anët e botës, nga India e Jugut, Burma,
Egjipti, Cejloni, nga Transkaukazi, nga Persia e gjetkë, po perandori
mbeti i pakënaqur. Pasandaj, në Oborrin e perandorit, në
Kështjellën e Kuqe, në Agra, mbërriti nga Turqia mjeshtër
Isai. Gojëdhëna thotë se edhe mjeshtri kishte humbur njësoj
të shoqen dhe se edhe ai kërkonte një mënyrë
për ta amëshuar dashurinë e vet. Pasi këqyri vizatimet
dhe pamjen tridimensionale (maketin) të mauzoleut, perandori dha
urdhër të nisnin pa vonuar punimet.
Ndërtimi i varrit filloi me 20. 000, njerëz, burra e gra, të
cilët punuan paprerë për njëzet vjet rrjesht. Përfundimi
desh e la pa mend perandorin, i cili, si për të pohuar magjepsjen
e tij, ua shkuli krahët mjeshtrave ndërtues, verboi kaligrafët
dhe ia preu kokën arkitektit, që askush prej tyre të mos
mund të ndërtonte a përshkruante një ngrehinë
që do t'i qasej shëmbëllimit të Taxh Mahallit.
Mbi varr janë skalitur këto vargje të Shah Xhahanit:
"Ndërtuesi s'ka se si të jetë
prej kësaj bote,
Pse, është e qartë, projekti i është dhënë
nga vetë Hyu".
Siç del prej vargjeve të mësipërme, Taxh Mahalli
është një doktrinë arkitekturore unike. Për të
mbrujtur këtë vegim përrallor, u shfrytëzuan materialet
më të çmuara që mund të gjenden në këtë
planet: nga Kina u soll Kristali, nga Tibeti tarkuizi, nga Afganistani
lapis lazuli, nga egjipti kristolititi, nga Oqeani i Indisë koralet,
guaskat e rralla, margaritarët, pastaj të tjera soje: topaze,
onikse, safirë, rubinë, diamantë. Kështu u arrit madhështia
e pagëzuar "poezi në mermer të bardhë".
Tregohet se kur një vizitor e pyeti të shoqen se çfarë
ndiente ndaj Taxh Mahallit, ajo i qenkej gjegjur: "Do kisha vdekur
me gaz që sot, po të më ngrihej nesër një Taxh
Mahall mbi varr".
Kush ishte projektuesi i Taxh Mahallit?
Historianët e artit kanë shfaqur mendime kundërthënëse
lidhur me kombësinë e autorit të taxh Mahallit. Disa thonë
se ka qenë i krishterë, arab, çifut, hinduist, turk e,
madje, fakir musliman.
Në monografinë e Dejvid Kerollit, "The taj Mahal",
të botuar në vitin 1972, dokumentohet se Ustad Isa kishte disa
llagape: Ustad Khan Affendi, Isa Mahammed Effendi, Ustad Mohamed, Isa
Affendi, Isa Khan
për të cilin thuhej se kishte ardhur
nga Konstandinopoja, nga Shirazi apo Isfahani i Persisë etj., etj.
Në doracakun zyrtar, "Argra Guide", kristalizohet se autori
i Taxhit është Mehmet Isai, sepse, në faqen 21, ku jepet
lista e 37 artistëve të cilët i kishte pajtuar perandori
Shah Xhahan për ndërtimin e Taxh Mahallit, në numrin rendor
1 është shënuar emri: Mohummad Isa Affadi; vendi: Turqi;
profesioni: disenjator; rroga mujore: 1000 rupi.
Duke u mbështetur në faktin se arkitekt Isai ishte nga Turqia
(po jo turk), se kishte qenë nxënësi i arkitektit më
të madh të kohës në Turqi, mimar Sinanit, shqiptar
nga Qesarati, atëherë të dhënat dokumentare të
viteve të fundit, arrijnë në përfundimin se Usta Mehmet
Isai ishte shqiptar nga Opari dhe se së bashku me të punuan
edhe bashkatdhetarët e tij, usta Ahmeti dhe kopshtari Ismail Rumiu,
ka shumë të ngjarë t'i jenë qasur të vërtetës.
(marre nga Revista Spektër)
|
|
|