|
|
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
E përditshmja franceze “Le
Figaro” në rubrikën “Rrugë të mistershme”
të ditës së djeshme, duke u nisur nga rruga me këtë
emër bën një panoramë të Shqipërisë
sot. Hiri i rrugës që fillon në Shqipëri dhe lidh
bregun adriatik me Bosforin, përmes Ballkanit
Rruga “Egnatia”: Fantazmë
perandorish
Përgatiti: Belina Budini
Ajo është një rrugë perandorish. Zgjatim i rrugës
“Apia” përtej gadishullit italian, që lidh Romën
e vjetër me Stambollin e ri përmes peisazheve të trazuara
të Ballkanit. Por, për Shqipërinë, rruga “Egnatia”,
vepër e një konsulli romak të shekullit II para J.K., që
i ka dhënë emrin e vet, është si tehu i një shpate
ngjeshur në brinjët.
Aty
janë ngatërruar qysh prej kohërave antike, të gjitha
ëndrrat e madhështisë së Oksidentit e të Orientit.
Andej kanë kaluar legjionet romake, ushtritë e Bizantit, kryqëzatat
dhe jeniçerët otomanë. Ndonjëherë vërshonin
atyre anëve aq shumë ushtri sa gjeneralët nuk gjenin dot
ushtarët e tyre. Në vitin 1913 dyndeshin trupa austriake, franceze,
serbe, turke, holandeze, etj, që nuk dihej më aleatë të
kujt ishin.
Andejpari kanë kaluar udhëtarë të ndritur. Ciceroni,
gjatë ekzilit të vet, zbarkoi në Durrës; Shën
Pavli udhëtoi në drejtim të kundërt për të
mbërritur në Romë. Që prej andej erdhën begatia,
pushtimi dhe shkatërrimi. Aty mësynë të gjitha fetë
e reja dhe sëmundjet e turpshme... Një pirg ure, ndoca kalldrëme
në një fshat të humbur janë jehona e mbetur e kësaj
të shkuare të trazuar. Kaq. Rruga “Egnatia” është
zhdukur. Nuk ka mbetur tjetër gjë në vend të saj veç
një udhe modeste prej bitumi, shtruar me atë pluhurin që
e pështjell Shqipërinë si një qefin.
Por ndonjëherë pamja të gabon. Mbi këtë rrugëzë
shtruar me zift fryn sot një erë e re, ajo e kapitalizmit. Shqipëria
është kredhur aty, kryengulthi. Durrësi, ku fillon rruga,
nuk është më “ajo taverna e Adriatikut” që
përshkruante dikur Catulle, as ai porti i mjerë ku, në
fillim të shekullit XIX, jetonin në mes gërmadhash jo më
shumë se 2 mijë banorë, por një qytet jo pa sharm,
që e ka përpirë çmenduria e ndërtimeve të
reja.
Ka nga ata që i kanë ndërtuar shtëpitë e tyre
mbi mozaikët e kahershëm, që qëndrojnë të
pabëzajtë nën beton. Së fundmi është prishur
edhe rezidenca e vjetër e princit Vid, mbretit të përkohshëm
të Shqipërisë në vitin 1914, vendosur nga traktati
i Londrës. Gjatë periudhës komuniste, kishat u zëvendësuan
me ndërtesa të zymta administrative. Ishte viti 1967. Diktatori
Enver Hoxha kishte shpallur revolucionin kulturor. U mbyllën të
gjitha kishat dhe xhamitë; ato që nuk u shembën u shndërruan
në depo gruri, kinema, tribuna dhe stalla.
Shqipëria argëtohet me kapitalizmin. E luan sipas mënyrës
së vet. Si një pjesë nga Jonesko ose një operetë
në të cilën truprojat dhe doganierët recitojnë
rolet e dorës së parë. Në fillim të shekullit
një udhëtar francez që kalonte në Durrës çuditej
ku shihte aq shumë monedha në qarkullim. Pak rëndësi
ka se këto fantazi, ky mjedis pazari-operetë, i kanë kushtuar
shtrenjtë në të shkuarën.
Në 1997 rënia e firmave piramidale e zhyti vendin në kaos.
Shumë shqiptarë qenë mashtruar nga premtimi për t’u
pasuruar pa punuar. Në fund i humbën të gjitha. Në
Durrës turma e tërbuar iu përvesh hotel “Adriatikut”
me ballinën staliniste, ku priteshin miqtë e huaj në kohën
e Enver Hoxhës, dhe rezidencës së mbretit Zog. Në
fshat, në kolltukun e sovranit gjetën një rome.
Ndodhia u harrua. Në bregdet betonohen ndërtime të reja.
Fasadat lyhen me të gjelbër ose lejla për të dhënë
një pamje festive. Dhe shqiptarët, megjithëse një
nga popujt më të varfër të Evropës, investojnë
pa hesap. Deri në 60 mijë dollarë për një shtëpi
me tre dhoma, që në lëkundjen më të parë
të tërmetit mund të bëhet pluhur e hi. “Askush
nuk ka para por të gjithë blejnë”, - thotë duke
qeshur një grua e mbajtur mirë. Nga vijnë paratë?
Nga diaspora, nga emigrantët dhe nga ekonomia e nëndheshme.
Nga Durrësi në Elbasan, mbi rrugën ende plot gropa, të
zë syri vetëm Mercedesë. Kjo është vetura e popullit,
por përfaqësuesi i kësaj marke në Tiranë nuk
shet më shumë se 20 modele në vit. Si është e
mundur? “Shqiptarët janë më inteligjentët. Edhe
më shumë se francezët e italianët”, - përgjigjet
i irrituar një doganier i antikontrabandës. Me sigurinë
e atij heroit si në fejtonet e viteve ’70, ai vë syzet
e errëta, ngjitet në veturën e vet luksoze, parkuar në
skelën e shkretë.
Më inteligjentët? Shqiptarët ua hithkan gjithë policëve
të botës, qenkërkan mjeshtra të çfarëdolloj
trafiku? Rruga që shpie drejt kufirit maqedonas ka plor histori.
Klandestinë të nisur drejt Italisë kanë kaluar në
kufi si ekip futbolli, fëmijë të blerë në spitale
janë shitur në Greqi, vajza të reja të cilave u kanë
premtuar një jetë si në përralla, kanë përfunduar
si prostituta...Për pjesën më të madhe të shqiptarëve
ëndrra për dollarë dhe euro shndërrohet në ankth.
(...)
Në Elbasan, ndërmjet pallateve të zvetënuara, përqindja
e papunësisë matet me frekuentimin e kafeneve. Burrat e shkojnë
kohën në bingo. “Kur kthehem këtu, më vjen për
të qarë. Nuk ka mbetur më asgjë nga qyteti i fëmijërisë
sime. Ishte një qytet i vogël mesjetar, i mbrojtur nga një
kështjellë. E quanim qyteti i luleve, portokallet ishin plot
në kopshte, ullinjtë ngado në kodrat rreth e rrotull. Nuk
ka mbetur më asgjë. Luginën më të bukur të
kësaj zone e kanë masakruar, tokat më pjellore të
një vendi malor, që nuk ka shumë hapësira të
kultivueshme”, - indinjohet shkrimtari Fatos Kongoli.
Nuk mbetet gjë tjetër veç të arratisesh për
të gjetur punë, të hiqesh si shqiptar i jugut me origjinë
greke, ta ndërrosh emrin në Jorgos ose Vasilis për t’i
shpëtuar përçmimit grek. (...)
Shqiptarët kanë shpirt mercenarësh. Të rrahur nga
erërat e historisë, viktima të rivalitetit mes fuqive të
mëdha. Në Romë legjionet ushtarake të shekullit II
përbëheshin kryesisht nga ilirë, paraardhësit e shqiptarëve.
Dhe në shekujt e mëvonshëm më të shkëlqyerit
ndër ta, Aureliani, Diokleciani, Konstandini i Madh, morën në
duar timonin e perandorisë. Në shekullin XVII kur otomanët
vendosën, për të blerë paqen në rajon, t’i
ofronin kolltukun një veziri të madh ballkanik, shqiptarët
i ulën armët për rreth një shekull.
Pluhur i përjetshëm perandorish, Shqipëria i ka provuar
të gjitha ushtritë dhe fetë. Ka qenë sipas radhës,
katolike, ortodokse, myslimane, sipas imazhit të heroit të saj
kombëtar Gjergj Kastrioti, që u bëri qëndresë
ushtrive otomane për 25 vjet. Dhe Elbasani qe një qytet far
i bektashizmit, fe myslimane e lindur në zemër të Anadollit,
që flirton me kristianizmin. Në fillim të shekullit mbi
qytet ngrihej një teqe.
Në këtë manastir bektashi u mbajt në vitin 1914 një
mbledhje e krerëve feudalë. Qysh atëherë njerëzit
qaheshin për gjendjen në Shqipëri: “Mendohuni mirë,
- thoshte një bej: autonomi do të thotë me të vërtetë
liri, por do të thotë se duhet t’i bëjmë të
gjitha vetë; ndërsa ne nuk kemi para, as organizim, nuk kemi
asnjë rrugë të mirë, asnjë hekurudhë, as
një kilometër rrjet telegrafik”.
Të njëjtat debate shfaqen ende sot për ndërprerjet
e energjisë elektrike. Dhe shqiptarët, me një qiri në
njërën dorë e një telefon celular në tjetrën,
ëndërrojnë për një perandori të re. Ata
i kthejnë kurrizin rrugës “Egnatia” me sytë
drejt Evropës.
Cila ishte rruga “Egnatia”?
Shumë e njohur në botën antike ishte Via (rruga) Egnatia,
e cila lidhte Dyrrahun e Apoloninë me Kostandinopojën. Në
qytet në atë kohë morën një lulëzim të
ri skulptura, mozaikët, ndërtimi i godinave zyrtare dhe i atyre
argëtuese. Në Apoloni u ngritën Odeoni, biblioteka dhe
selia e këshillit të qytetit. Durrësi, me zhvillimin që
mori, u quajt taverna e Adriatikut. Aty u ngrit edhe amfiteatri, ku bëheshin
përleshje të gladiatorëve.
b.b.
Shekulli
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
|
|
|