|
|
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
Realizmi i Kutelit është një realizëm
që herë-herë të përkujton ëndrrën,
herë-herë të kujton përrallën, fantastiken...
Intervistë/ Behar Gjoka rrëfen një këndvështrim
tjetër të Kutelit
"Ky është Kuteli që kurrë
nuk e njohëm"
Admirina Peçi
Ai kërkon ta nxjerrë nga harresa Mitrush Kutelin. Që
lexuesi shqiptar ta lexojë atë si një shkrimtar i realizmit
magjik, të shijojë një lexim tjetër nga ai që
ishim të detyruar deri më dje. Sepse ai ishte një shkrimtar
i përzënë.
Fitues i "Pendës së Argjendtë" për studimin
"Poetika e Budit", Behar Gjoka rrëmon dhe zbulon diamante
në prozën e Kutelit. Ai ka nisur dhe do të bëjë
një shtegtim në panteonin e harruar të shkrimtarëve,
të atyre që ndoshta po harrojmë edhe t'i lexojmë.
Një libër që pritet të jetë gati për botim,
ky studim mbi Kutelin synon të sjellë imazhin real të këtij
shkrimtari, atë që nuk e kishim zbuluar, shkrimtari që
preku fillesën dhe majën.
Çfarë do të përfshijë ky libër mbi Kutelin?
Pjesa që unë kam zgjedhur është krijimtaria e mirëfilltë
e tij. Ja njoh si vlerë gjithçka që ai ka shkruar, por
mendoj se kryevlera e Kutelit është te proza, të cilën
ai e lëvron si lloj i shkurtër tregim, si lloj i mesëm
novela, por dhe si roman. Sprovat më të përsosura brenda
këtij mozaiku të prozës së Kutelit janë te tregimi
dhe novela. Rrafshet që ai ka prekur në kuptimin e poetikës
së rrëfimit, në kuptimin e rrëfimit të rrëfimeve,
e rrëfimit si një art i modernitetit, i klasicitetit, janë
të paprekshme pas tij. E them këtë jo në kuptimin
e kundërvënies, të asaj që ka ndodhur me letërsinë
më pastaj, por të asaj që gjenia shkrimore e Kutelit, çuditërisht
njihet pak.
Pse e thoni këtë?
Sepse, kjo është pjesa e dhimbjes. Sepse edhe leximet që
i janë bërë prozës së Kutelit kanë qenë
të rrafsheve sociologjike, pra teksti letrar është parë
sipas nevojës së niveleve shoqërore në të cilat
kemi kaluar, ose është bërë lexim kulturologjik eseistik
i veprës së Kutelit, kur, në fakt, leximi hap pas hapi
si tekst, si thënie, si art, si estetikë, ku bashkëjeton
arti, ndjenja, qytetari shqiptar dhe universal, është mjaft
e stërmundimshme. Madje në rileximinin e fundit që unë
po i bëj veprës së Kutelit, kuptoj se sa pak di të
njoh Kutelin. Them, në kuptimin mëse njerëzor, se letërsia
shqipe me Kutelin në prozë ka jo vetëm zanafillën,
por edhe kulmin. Nuk di të kemi një autor të ngjashëm
të tillë, ku fillimi, nisja, të jetë edhe kulmi. Nuk
diskutohet që proza shqipe me Kutelin, pa harruar edhe Koliqin e
madh, ka fillesa moderne, por në shqyrtimin që unë kam
nëpër duar, ajo që unë shoh, çfarë ndjej
dhe prek si tekst letrar, është e habitshme, se si e kemi kaq
pranë dhe nuk e kemi prekur dot. Unë po rrekem dhe arrij në
një përfundim se nuk është i vleftë vetëm
për letërsinë shqipe Kuteli. Hapësira poseduese e
Kutelit, si tekst letrar, për mendimin tim, shkon shumë më
tutje. Ai në letërsinë ballkanike apo edhe evropiane promovon
shenjat e një realizmi magjik.
Po flisni për letërsi të realizmit magjik në Shqipëri
te Kuteli?
Shumëkush ka përmendur ngjashmëri të teksteve të
Kutelit me Borhesin, me Markezin. Mos të harrojmë diçka.
Shumica e krijimtarisë së Kutelit në prozë është
botuar para viteve ´44. Ndërkohë që të tjerë
emra na vijnë pas këtyre emrave. Nuk është këtu
problemi i vendosjes së një breroreje, për të cilën
Kuteli nuk ka nevojë, por është çështja e shqyrtimeve
historike dhe shkrimore, e rrënimeve që vijnë si rregull,
duke kapërcyer kufijtë biografike, kufij kohorë dhe promovojnë
shkolla dhe rrymëza. Kuteli, në një farë mënyre,
i përket sfondit të një shkolle të pjesës së
Ballkanit, ku misteri dhe misteriozja janë të prekshme edhe
sot e kësaj dite. Në këtë lexim, hap pas hapi të
teksteve të tij, nuk diskutohet që shenjat janë të
pafundme.
Ku dallohen shenjat e këtij realizmi magjik?
Unë mendoj se dallohet te proza të tilla si "Vjeshta e
Xheladin Beut", e shkruar më ´25 dhe e botuar më
´28, ku ka një bisedë të korbit me Xheladin beun,
ku ka një projeksion që është realizëm. Ky nuk
ka të bëjë me realizmin që ne shohim, nuk është
konkret. Është një realizëm i endur përmes fantastikes,
jo si përrallë, por fantastikes si mjet i mirëfilltë
letrar. Ai e ka edhe më vonë te novela e mrekullueshme, "E
madhe është gjëma e mëkatit", ku përvojat
shkrimore, përvojat diturake, shkrihen me pjekurinë e ngjizjes
së kësaj esence. Ma do mendje se edhe materia tekstore e "Lumit
të madh", e "Fshati im e pi rakinë" etj., herë-herë
farfurit pikërisht shenja të një realizmi magjik, të
cilin shumëkush e ka prekur, por që shija e vërtetë
ende nuk ka filluar. Realizmi i Kutelit është një realizëm
që herë-herë të përkujton ëndrrën,
herë-herë të kujton përrallën, fantastiken, por
edhe në këto përcaktime, çuditërisht mbetet
diçka e pathënë, e paformuluar. Sepse, mesa duket, Kuteli,
ka ëndërruar të projektojë një botë, të
projektojë një atdhe, një ishull të ndritshëm
gjithë farfurima dhe këtë e ka realizuar përmes prozës
së tij, me personazhe të gdhendura, ku i gjalli dhe i vdekuri
bashkëbisedojnë, jeta dhe përtejjeta janë në
udhështegtim të përbashkët, realiteti iluziv dhe realiteti
konkret çuditërisht janë në marrëdhënie
të pashqitshme.
Pse pikërisht tani vendosët ta merrnit seriozisht lidhjen tuaj
me Kutelin?
Të them të drejtën lidhja me Kutelin është pak
më e hershme. Një nga shtytësit drejt tij ishte leximi
i shkrimit "Kuteli, ky shkrimtar i pazbuluem" i Martin Camajt,
botuar në vitin 1994. Mjeshtri për mjeshtrin bëri ngacmimin
më serioz për ta rilexuar edhe njëherë nga e para.
Sepse Kuteli njihet vërtet pak. Ndonëse është pranuar
nga të gjithë që është mjeshtër, pak është
depërtuar në magjinë e mjeshtërisë së tij.
Nuk dua të hyj shumë te heshtja e arsyeve të paarsyeshme
për ta pranuar si emër, po për të mos e pohuar si
vlerë të larmishme, ku esenca të mrekullon dhe të
tmerron njëkohësisht. Tashmë ka ardhur një moment
që letërsia shqipe duhet parë si një kuadër që
ka të bëjë jo shumë me kohën si dimension historik,
në kuptimin burokratik të fjalës, por ka të bëjë
me kohën si universalitet dhe, Kuteli ma do mendja në prozat
e tij ka arritur të mbetet po kaq aktual.
Ajo që më ka lodhur në kuptimin e lexuesit është
fakti se si është e mundur të heshtet gjuha e autorit,
si është e mundur që të harrohet ajo që është
esencë, që mbetet, ajo prurje, megjithëmend eseistike,
ku popullorja ngjizet mrekullisht me përvojën personale, ku
personalja merr atë çfarë ka tradita dhe e përpunon,
e mbruan deri në atë nivel sa është e dhimbshme të
thuash se ai është i lidhur me traditën.
Udhëtim në panteonin e harruar
Sipas tij, udhëtimi në këtë botë të harruar,
në kuptimin e letërsisë, është një shtegtim,
që në të vërtetë do të duhet ta bënin
institucionet. "Kam parasysh Akademinë e Shkencave, Institutin
e Letërsisë etj., por kjo nuk ka pse të privojë ndërmarrje
individuale dhe personale. Unë mendoj se të diskutosh për
letërsinë sot dhe të mos kesh të qarta piketat e fillimit
të letërsisë, është e pamundur të jesh i
kthjellët në shënimin e asaj ç´ka është
letërsi dhe ç´ka nuk është letërsi, ku
nuk diskutohet se rrethanat e gjallimit të letërsisë shqipe
kanë bërë që herë-herë joletrarja të
përzihet me letraren, që letrarja të jetë shërbestare
e të dytës". Por Gjoka, pa harruar këto rrethana,
thotë se, "shenjat e letërsisë, unë nuk mund
t´i kuptoj të pashqyrtuara dhe të papranuara si të
tilla, që me zanafillën e gjuhës shqipe. Unë mendoj
se letërsia shqipe zë fill me Buzukun, sepse merita e të
shkruarit nuk është vetëm, thjeshtë meritë e
një monumenti që filloi gjuha shqipe. Është meritë
e kultivimit të asaj që ne e quajmë bota shqipe. Është
ajo bota, 'botës sanë' e thotë Buzuku, që për
herë të parë ka vënë shenjë në gurë,
shenjë që nuk e diskuton. Dhe gjurmimet mund të shkojnë
edhe më tutje". Por Gjoka thotë se është një
problem tjetër dhe duhet të dilet nga ai qerthulli që letërsia
e asaj periudhe ka vlera gjuhësore dhe historike. "Nuk mundet
që edhe ta quajmë letërsi edhe t´i themi se nuk ka
vlera letrare, ose të bëjmë sikur nuk ka. Sepse, në
fakt, shenjat janë. Në këtë kuptim, harrimi apo përzënia,
ka ndodhur edhe më pastaj. Madje, kam një bindje që mund
të duket edhe absurde, që Naim Frashëri, pa dyshim që
është poeti kombëtar, por edhe Naimit i kanë vënë
kufizime ideore. Mendo se çfarë ka ndodhur me ata që
i përzunë, çfarë ka ndodhur me Fishtën, me
Koliqin, me Kutelin, me atë heshtje të tmerrshme që mbështolli
Lasgushin e madh pas ´44. Haraçi është vërtet
i madh. Mendo për një moment, nëse ky panteon të mbetej
përjetësisht i harruar, se çfarë kopshti me moçale
do të shijonte lexuesi shqiptar!".
Kuteli dhe poetika
"Kuteli është i madh, i vleftë, jo se u mbështet
te tradita, por se i dha traditës një dimension modern. Sepse
arti i rrëfimit është i ngjashëm, ndoshta me artin
e poezisë së Lasgushit. Mesa duket salloni i Poradecit dha dy
njerëz të shquar, dy përvoja të një shkolle letrare,
që ka edhe shkollën e poezisë edhe shkollën e prozës
si poezi. Unë nuk dua ta përjashtoj mundësinë e dëshirës
së madhe që kishte Kuteli për të pohuar poezinë
shqipe. Kjo duket nga botimi që i ka bërë poezive të
Poradecit, të Nolit, gjykimet që ka dhënë për
shumë mjeshtra. Ai u mendua dhe e fermentoi prozën si të
tillë, si art tek e fundit, sepse ndarjet konceptuale mes prozës
dhe poezisë janë ndarje të sfondit diturak, ndërsa
vetë fjala si art i poezisë apo i prozës ka pak ndryshim.
Arti është i fjalës në të gjitha kuptimet".
Panorama
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
|
|
|