|
|
Muzika popullore shqiptarë
është prezantuar në këtë festival nga Halili
dhe Ansambli i Raif Hysenit
Merita Halili këndon në "Festivalin
Botëror të New Yorkut"
Nga Altin Alimehmeti
E
veshur me një kostum popullor tiranas (80-vjeçar), të
qendisur me fije argjendi e të kompletuar bukur nga jeleku i kuq
me fije ari dhe copëzat e verdha metalike që i vezullonin mbi
kokë, Merita Halili u ngjit në skenë. Nisi ndërkaq
të këndonte këngët popullore
"Jelekun
kadife", "Ky marak", "M'ka shku menja me u feju",
"Ma gëzofsh jelekun prej ari"
Ajo këndonte ndërsa
publiku mundohej të duatrokiste nën ritmin e këngëve
të saj. Ishte natë vjeshte, një natë krejt ndryshe
nga të tjerat. Merita Halili së bashku me ansamblin e mjeshtrit
të fizarmonikës, Raif Hyseni (i cili është edhe bashkëshorti
i saj) po interpretonte këngën shqiptare (të të gjitha
trevave) në "Festivalin Botëror të New Yorkut, festival
ky që u organizua për herë të parë më 20-22
shtator të këtij viti, në Astoria, Queens. I titulluar
"Muzikë përreth Mesdheut", edicioni i parë i
festivalit shpalosi vlerat muzikore të një sërë vendesh
mesdhetare me një shtrirje gjeografike nga jugu i Spanjës deri
tek veriu i Sirisë.
Shqipërinë në këtë edicion të parë
të Festivalit Botëror të New York-ut e përfaqësoi
bilbili i këngës popullore shqiptare, Merita Halili dhe ansambli
i mjeshtrit të fizarmonikës, Raif Hyseni (Gëzim Halili
në klarinetë e saksofon, Tom Lleshaj në kitarë bas
dhe Sevim Omeri në bateri daulle). Këto dy figura të njohura
të artit popullor shqiptar u ngjitën në skenë më
21 shtator, në orën 9 të mbrëmjes dhe për mëse
45 minuta magjepsën qindra spektatorë me bukurinë dhe madhështinë
e këngës popullore shqiptare. Shqiptarët nuk ishin të
vetëm në atë natë. Koncertet e së shtunës
nisën me kompleksin "Radio Tarifa" nga pjesa më jugore
e Spanjës, për t'u ndjekur më pas nga orkestra e "Boban
Markoviçit" e përbërë kryesisht nga ciganë
të Serbisë dhe Ansambli i violinistit turk "Kemani Cemal".
Intepretimi i secilit prej grupeve të mësipërme ishte në
nivel dhe në përgjithësi u prit mirë nga auditori,
sidomos për faktin se muzika e paraqitur nga ato nuk ishte krejt
e panjohur. Ndërsa kur radha u erdhi artistëve shqipëarë,
fytyrat e të pranishmëve ishin të çuditshme. Ata
nuk e njihnin muzikën shqiptare, ndaj dhe prisnin të shuanin
kuriozitetin. Nuk ishin të paktë ata që as e dinin se ku
ndodhen trojet shqiptare, e jo më të njihnin mirë muzikën
e këtij populli të largët. Ngurimi i tyre nuk zgjati shumë,
kur muzikantët shqiptarë zaptuan sallën me tingujt e muzikës
së Shqipërisë së Mesme, më pas me motivet e veriut
e melodive të Shqipërisë së Jugut. Muzikantët
shqiptarë interpretuan dhe perlat e muzikës kosovare dhe tetovare.
Merita Halili nuk këndoi e vetme në këtë festival.
Disa prej këngëve ajo i interpretoi në duet me vëllain
e saj Gëzim Halilin i cili ka mahnitur publikun me mjeshtërinë
e tij në një numër solosh me klarinetë e saksofon.
Udhëheqësi i Ansamblit, fisarmonicisti Raif Hyseni e la publikun
gojëhapur me mjeshtërinë e tij në instrument. Para
fillimit të këngës "Banëm Zot bilbil", Raifi
ia mori mikrofonin Meritës dhe u kërkoi të pranishmëve
që të thërrisnin dy-tre herë "hopa" dhe
"hajde". Sqarime të tjera ishin të panevojshme sepse
sapo u mbërrit tek refreni publiku (edhe pse nuk ishte shqiptar)
e kuptoi menjëherë se kishte ardhur koha që bashkë
me Meritën të këndonin pikërisht "hopa"
dhe "hajde". Atmosfera erdhi duke u bërë edhe më
e ngrohtë sepse për herë të parë, gjatë
gjithë ditës, e ndoshta edhe gjatë të gjithë
ditëve të festivalit, spektatori e ndieu veten fare pranë
artistit. Me "Bjeri gajdes gajdexhi", shfaqja arriti kulmin.
Deri në këtë pikë miratimi i spektatorit për
Merita Halilin dhe anëtarët e Ansamblit të Raif Hysenit
kishte ardhur në formën e duartrokitjeve plot zjarr dhe thirrjeve
miratuese ndërmjet secilës këngë. Mirëpo, sikur
ta kishin kuptuar edhe vetë se ky ishte akti që do t'i vendoste
vulën e suksesit shfaqjes së muzikantëve shqiptarë,
pikërisht në fillim të kësaj kënge të gjallë
e plot melodi dhjetëra spektatorë ia behën hovshëm
nga të gjitha anët dhe u mblodhën në sheshin në
buzë të skenës ku të kapur për dore ia nisën
valles
duke kërcyer kështu muzikën shqiptare. Edhe
pse ata që kërcenin nuk ishin shqiptarë të gjithë
dukeshin në ato çaste si shqiptarë.
Kureshtje
Historia e fizarmonikës
Publiku nuk është çuditur vetëm me muzikën
shqiptare por dhe me interpretimin e Raif Hysenit i cili tastjerën
e fizarmonikës i ka pasur gjatë gjithë koncertit të
mbuluar me pëlhurë. Pas koncertit, ai ka shpjeguar për
gazetën "Illyria"-n se mbulimi i tastierës së
fisarmonikës me pëlhurë është një praktikë
që ai e ndjek që në moshën 14-15-vjeçare tek
ulej në bankat e shkollës së muzikës në Kosovë.
"Ishim tre shokë që i binim fizarmonikës dhe që
të tre i binim mirë, por unë doja të gjeja një
mënyrë për ta veçuar veten"-ka treguar Raifi-"Kështu
që një ditë vajta në shtëpi dhe e mbulova tastierën
e fisarmonikës. Qysh atëherë kjo gjë është
bërë pjesë e stilit dhe e interpretimit tim".
Përshtypje
Amerikanët rrefejnë për Halilin
Amerikania Jane Sugarman e cila është është profesoreshë
muzike në universitetin "SUNY at Stony Brook" është
ngjitur në skenë për të interpretuar në shqip,
bashkë me Merita Halilin këngën tetovare "Vetë
më the të dua". Jane, në hapje të koncertit të
së shtunës u foli të pranishmëve për madhështinë
artistike të Meritës dhe Raifit dhe se ndjehet e lumtur që
është njohur me këta artistë shqiptarë. Amerikania
ka mëse dy dekada që hulumton muzikën popullore shqiptare.
Ndërsa bisedonte (pas shfaqjes) me miqtë e saj Meritën
dhe Raifin deri në orët e para të mëngjesit të
së dielës, Jane tha për "Illyria"-n se njohja
në vitin 1997 më këta dy artistë të shquar i
dha asaj mundësinë të ballafaqohet me vlera të reja
të muzikës popullore shqipëtare, të cilën ka
nisur ta studiojë që në vitin 1980. "Para se të
njihem me Meritën dhe Raifin unë njihja vetëm muzikën
shqiptare nga Prespa. Por, kur u takova me ta nisa të mësoj
shumë për të gjithë stilet dhe llojet e muzikës
shqiptare", -tha ajo.
Ndërsa gazetari Tony Destafano, i cili vite më parë ka
botuar një artikull për artistët tanë në gazetën
e njohur njujorkeze "Daily News", tregon se njohja me Meritë
Halilin dhe Raif Hysenin (para 4-5 vjetësh) nxiti tek ai një
interes të madh për muzikën shqiptare. E përsa i përket
paraqitjes së tyre në Festivalin Botëror të New Yorkut,
Destefano tha se kjo do të thotë që Merita dhe Raifi ndihen
aq rehat në këtë qytet saqë mund të luajnë
edhe muzikën e tyre, pra ata tashmë janë bërë
një pjesë e rëndësishme e kulturës së imigrantit.
(marre nga Gazeta Shekulli)
|
|
|