|
|
Andromaka, unë dhe Vjollca Morina
Shënime për librin e fundit të
Kadaresë "Jeta, loja dhe vdekja e Lul Mazrekut"
Dr. Ilir YZEIRI
Nëpër libraritë e Tiranës ka dalë romani i fundit
i Kadaresë "Jeta, loja dhe vdekja e Lul Mazrekut". Sapo
e mbarova librin, hapa kompjuterin dhe shënimet e fundit për
Kadarenë, ishin shkruar një vit më parë, në vjeshtë,
gjithashtu, dhe ishin të mbushura me duhmën e debatit që
u shtoll për një libër të Maks Velos, përmbi
një poemth të vjetër të Kadaresë. Në ato
shënime pata shkruar se debati kishte marrë formën e gjyqit
të madh, turma kishte dënuar Krishtin dhe kinse kishte shpëtuar
Barabain, dytësin e saj të fshehur në nënvetëdije,
si shenjë e plotë që ne shqiptarët jemi tipa të
pandreqshëm folklorikë, që mërzejmë me hijeshi
në kafene fshati. Një vit më pas është vetë
Kadareja që rindërton një skenë nga akti i fundit
i tragjedisë komuniste dhe e vendos në platenë e një
amfiteatri në Jug. Tani ka mbetur larg duhma e debatit të vjetshëm,
por Kadareja me këtë libër ndoshta i ka trazuar përsëri
pejzat e qepura të dilemës foklorike: Kadareja dhe diktatura.
Po ç'është ky libër? Është vazhdim brilant
i epopesë së madhe kadareane, është vazhdim i natyrshëm
i një imazhi të vetëm, është një copë
e thyer e pasqyrës me bojë të zezë që Kadareja
e ka ngjitur me imtësitë më të holla në vendet
e thyera të qelqit të ftohtë komunist. Te "Lulet e
Ftohta të Marsit", vjedhja e Bankës ngjitet deri te vjedhja
e zjarrit nga Prometheu, te "Jeta, loja dhe vdekja e Lul Mazrekut",
zvarrisja e kufomës ngjitet deri te zvarrisja e Hektorit pasi u vra
nga Akili. Ndoshta ky është edhe çelësi që
duhet vendosur për ta kuptuar dhe zbërthyer, natyrisht jo deri
në fund, këtë libër. Stili i Kadaresë është
shëmbëllim i një të menduari krejtësisht të
veçantë që nyjtohet jo thjesht me fjalë, po me imazhe.
Ashtu siç ndodh gjithmonë me veprat e mëdha, edhe këtu,
lexuesi nuk shfleton vetëm kronikën e një ngjarjeje të
radhës nga libri shumëfletësh i tragjedisë komuniste,
por rindërton përmes tij, pamjen e plotë që mund të
të përftojë tragjedia. Qysh në fillim, autori duket
se është endur për një kohë të gjatë
me imazhin e të riut që u zvarris i vdekur rrugëve të
Sarandës, si shenjë e gërhamës së fundit të
diktaturës, për të frikësuar shqiptarët që
të mos arratiseshin. Kush kthehet pak prapa në kohë, mund
të kujtojë lajmet e asaj periudhe, arratisjen e dy motrave bashkë
me vëllain nga plazhi i Sarandës. Vëllai nuk e përballoi
lodhjen dhe vdiq, motrat shpëtuan, lajmin tjetër, gjithashtu,
për zvarrisjen e kufomës së lidhur me tela me gjëmba
rrugëve të Sarandës. Këto dy imazhe duket kanë
udhëtuar me Kadarenë gjatë, shumë gjatë dhe i
janë përsëndritur orë e çast si vegime në
nënvetëdijen prej demiurgu që çdo shkrimtar i madh
e mban me vete ashtu si deveja gungën e mbushur me ujë. E kështu
është ndriçuar me drita muzgu i errët i tragjedisë
komuniste. Ngjarja vërtet ishte drithëruese dhe, e vendosur
në Sarandë, ashtu siç edhe kishte ndodhur vërtet,
merrte përmasat e një tragjedie antike. Këtu hyn mjeshtri
në punë dhe, ashtu siç ndodh rëndom me veprat e
Kadaresë, kohët përzihen dhe veprimi i tragjedisë
kalon nga koha reale në atë virtuale. Gjithçka shpirtëzohet
dhe zhvendosjet në kohë bëhen një gjë e zakonshme.
Lul Mazreku, një aktor i dështuar, për shkak të konkursit
që nuk e fitoi dot, niset ushtar në kohën e arratisjeve.
Dhe vendi i shërbimit - Saranda. Një tjetër personazh,
këtë radhë femër, Vjollca Morina, niset dhe ajo në
Sarandë, por me një shërbim tjetër. E rekrutuar nga
Sigurimi i Shtetit, ajo vendoset në hotelin e qytetit si një
pritë sensuale për të frenuar dhe sinjalizuar arratisjen.
Kështu, si në tragjedinë klasike, është gjetur
vendi i veprimit, koha e veprimit duhet dhe një personazh, pastaj
plateja. E për të qenë efekti tronditës, veprimi tragjik
duhet të kryhet, sipas Arsitotelit, gjithashtu, brenda familjes,
brenda lidhjes së gjakut. Në ndryshim nga kronika e historianit
që përshkruan atë që ndodh, siç thoshte përsëri
Aristoteli, poeti përshkruan atë që mund të ndodhte
dhe për Kadarenë ajo që mund të ndodhte ose ajo që
ka ndodhur sipas tij, është një fillesë e vjetër:
zvarrisja ose thelbi i zanafillës, është Troja, zvarrisja
e Hektorit dhe Andromaka. Ngjarja sipas kronikës ka ndodhur në
Sarandë, por sipas Kadaresë, ajo duhet të ndodhte në
Butrint dhe kjo tragjedi është luajtur në amfiteatrin e
tij. Aty Andromaka e veshur me të zeza, por edhe Vjollca Morina,
shekuj më vonë, kanë parë të njëjtën
skenë, atë të zvarrisjes. Një tjetër karaketristikë
e artit të madh ose atij modern siç quhet, është
prerja e personazheve dhe paraqitja e tyre dyfishe, ashtu siç edhe
është njeriu në jetë, me vetëdijen dhe nënvetëdijen
e tij, pra me taborrin e pamatë të kodeve morale që ka
nxënë si anëtar i grupit shoqëror dhe si një
bimëz e brishtë për shkak të pasioneve të ndrydhura
e të fshehta që shoqëria në emër të kushedi
sa moraleve i ka ndrydhur. Lul Mazreku vendoset në repart, Vjollca
Morina në hotel. Mes tyre është komandanti i repartit dhe
hija e ministrit të Brendshëm. Ankthi i vetëm, të
frenohet arratisja. Lul Mazreku vjen në repart me barrën e ëndrrës
së parealizuar- Ai nuk është bërë dot aktor.
Vjollca Morina ka ndërdyshjen e femrës: i duhet edhe të
spiunojë, por edhe të bjerë në dashuri. Hija e komandantit
dhe e shtetit për të ndaluar arratisjen shfletojnë deri
dhe Iliadën, këngën ku Akili zvarris Hektorin. Atëhere
që aty duhet marrë edhe shembulli, por ai duhet ndërtuar
dhe për këtë zgjidhet njeriu gjysmaktor, Lul Mazreku. Ai
luan rolin e të vrarit dhe të arratisurit që, i mbuluar
me pllanga gjaku, vendoset ne mes të sheshit që t'u kallur krupën
të gjithëve. Kështu, dilema se është apo nuk
është Lul Mazreku i vrari në mol, vë në lëvizje
veprimin e Vjollcës, dashurinë e saj të lënë
në mes. Në fakt edhe Luli kishte luajtur rolin, ashtu si ajo
në hotel. Fundi me gjyqin për krime kundër njerëzimit,
me dëshminë e Lul Mazrekut të ndërprerë nga vrasja.
Në këtë ndërkohë lëvizin operativi i hotelit,
Tonin Vorfi, gjatovina, Nik Balliu, laviret në shërbim, homoseksualët
në repart dhe në fund rifillimi stinës theatrore. Lul Mazreku
vdes, por jo në kufi i sharruar nga plumbat, vdes më pas në
një tjetër katrahurë, në vitet e kallashnikovit. Ai
luan pjesën reale të dramës së tij si aktor i dështuar,
niset me synimin që të arritiset, por e detyrojnë të
luajë rolin e të arratisurit të vrarë dhe atëhere
kur tragjedia mbaron, ai ,si ata aktorët që pasi kanë larë
fytyrën dhe pastruar nga grimi, dalin në rrugë, edhe ai
aty qëllohet nga një maskë. Kjo gjetje në fund që,
gjithsesi, ka lidhje edhe me teatrin, maska pra, ndoshta mund të
jetë një njollë tjetër në nënvetëdijen
e Kadaresë që mund të zgjohet kushdi se kur...
(marre nga Shekull)
|
|
|