|
|
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
Magjia kulturore e teologjike që njohu kulmin e lulëzimit
të saj veçanërisht me shkollën e Beratit, në
kishën e Shën Nikollës, në rrezik
Alarmi, po shkatërrohen afresket
në kalanë e Beratit
Elsa Demo, Berat
Rënia e shenjtorëve
Eshtë e Premtja e Zezë. “Fjetja e Shën Mërisë”
nuk trembet as nga kazmat që i kanë hapur themelet, për
t’i ajrosur trupin. Ca punëtorë zeshkanë janë
bërë njësh me tokën. Sikur ai, i zbrituri nga kryqi,
t’iu shfaqet në trajtën e djaloshit e t’iu thotë:
Përse e kërkoni mes të vdekurve?…. a kanë për
ta besuar? Katedrales “Fjetja e Shën Mërisë”
i mungon vetëm ekoja e priftit që tret temjan, dhe isoja e atyre
tek lusin perëndinë, që parajsën e saj ta sjellë
edhe në tokë. Ciceronia e katedrales në Kalanë e Beratit
na kujton janarin e vitit ’67 kur kjo kishë u mbyll, në
kuadër të fushatës kundër ateizmit, ndërsa i
vëllai pagëzohej klandestin. Sot ka ngritur në këmbë
epitafin, në dhomën e rrëfimit. Gati të presë
besimtarët. Nesër është Pashka e Madhe.
Nuk ishte vetëm revolucioni antikrisht. 30 vjet më pas, kjo
kishë do kërcënohej nga grabitësit e ikonave, të
cilat në vitin ’97 u hoqën prej këtej për në
një vend sekret. Ndërsa punonjësit hapnin fjalë, se
gjoja as në Berat nuk do të ishin më, e se i kishin transportuar
me kamion drejt Tiranës. Pas trazirave “Fjetjes së Shën
Mërisë” së Beratit, iu kthyen sërish edhe dyert
e bukura, pikturuar nga Onufër Qiprioti, pranë ikonostasit gdhendur
në artën e mjeshtër Stefanit. Janë aq të bukur,
sepse janë të vetëmjaftueshëm, megjithë hijen
e rëndë të lagështirës së afreskëve
që iu rri nga sipër kupolës. Prej këtej kanë
dalë për herë të fundit, kodikët e fashmëm
të Beratit.
Me kaq sa i jep “Fjetja e Shën e Marisë”, vizitori
nuk do të kthehej i penduar tatëpjetës së kalasë,
që këtë të Premte të Zezë e rreh era e gjetheve
dhe mundimi i drurëve nga çelja e prillit.
Kur mundohesh të marrësh një shenjë nga shtëpitë
e banorëve të kalasë, aty do gjesh një shtëpi
shenjti. Sepse shtëpitë dhe kishat së jashtmi janë
njëlloj të vogla, me gurë e pa frymë njeriu. Kështu
është edhe kisha e Shën Vllahernës që vjen në
radhë pas katedrales. Eshtë e shek.XIV, e pikturuar nga Nikolla
Onufri, biri i mjeshtrit Onufër. Duhet të ketë mbajtur
mundim e vuajtje të madhe kur dora i shtyhej nga njëri cep i
kishësh tek tjetri. E kur i mbaroi së pikturuari këto freska
në vitin e Krishtit 1578, në greqishten e vjetër do të
shkruante:
“Kur të ngresh sytë nga perëndia, lutu edhe për
mua, mëkatarin, të paditurin, Nikolla.”
Sikur kaq “mëkatarë dhe të paditur” të
ishin si Nikolla, njerëzia nuk do të merrte mundimin të
ngjitej deri këtu për t’i parë mrekullitë. Afreskët
janë shumë të dëmtuar. Por specialistët thonë
se janë ende në kohë për t’i shpëtuar.
Gjë nuk mund të thuhet për Shën Kollin që e ka
në krahë, ku bashkë me kishën rrezikojnë të
vidhisen edhe aq sa kanë mbetur nga 50 m2 e afreskëve të
Onufër Qipriotit.
Në altar si gjithmonë Shën Maria me Krishtin, më pas
etërit e kishës me dorën delikate ngritur në ajër,
janë shenjtorët që kanë kontribuar për hapjen
dhe mbrojten e kristianizmit, është brezi i medalioneve, e me
radhë janë skenat nga lindja e Jezu Krishtit mrekullitë
e tij, deri në skenat para kryqëzimit, darka e fundit, tradhtia
e Judës, kryqëzimi, zbritja nga kryqi, vajtimi mbi varr, ngjallja.
Mbi derën e vogël të kishës ndodhet portreti i Krishtit.
Ka një imazh që të bën të dyshosh: ishte i një
natyre me perëndinë apo kishte një natyrë me njeriun
dhe i zgjedhuri i vullnetshëm i perëndisë.
Mespërmes kësaj dileme i kalon një çarje e vërtetë
e murit, që ta frenon bisedën me birin e zgjedhur. Poshtë
portretit është ky mbishkrim i transkriptuar:
“Kjo është kisha e Shën Kollit, ky tempull hyjnor
dhe i gjithënderuar i atit tonë dhe shenjtorit çudibërës
Shën Koll Mirobletit, është vjetëruar, prishur dhe
e përtëriu e pikturoi me dëshirë e shpenzime i shumëdevotshmi
ndër priftërinj, zoti At Kostandini me udhëheqësit
e tij, për shpëtimin e shpiriti të ktitorëve të
tij (dhuruesve). Amin!
Viti i Krishtit 1591.”
“Eshtë kisha më e dëmtuar”, thotë piktori
restaurator, Agron Polovina. “Vetë kontruksioni i kishës
është i deformuar. Këtu është ndërhyrë
në vitin 1980, ndërsa sot është hedhur ideja që
të zhvendoset gjithë afresku. Konsolidimet e ngjyrës deri
tani nuk kanë qenë të suksesshme.” E gjithë
çështja qëndron sipas specialistëve tek financat,
tek vullneti i mirë i ndonjë ambasade a ambasadori që të
mund të bëhet diçka. Eshtë skandal i njohur gjendja
e afreskëve të Qipriotit, por drejtori i atelierit të monumenteve
të Beratit, Ajet Nallbani, nuk nguroi të na lejonte të
forografonim. Nuk mund të heshtet më.
Shumica e kishave, 13, në kalanë e Beratit, monument kulture,
shfrytëzohen npër nga besimtarët për ceremoni me rastin
e ditës së emrit të shenjtorit. Disa syresh janë përshtatur
me perde me dantellë, edhe abazhur, altari mbulohet herë-herë
me atllas të kuq, me një kryq në mes. Ne mure janë
edhe gjurmët e tymit të zi të qirinjve që besimtarët
djegin gjatë lutjes. Por këtu, në kishën e Shën
Kollit, hyn edhe Allahu! Në cepin e një kamareje pranë
altarit, një besimtar mysliman i shkruan atij, në gjuhën
arabe: Allah Ekber. Pranë letrës një libër po i religjionit.
Shumica e banorëve të kalasë i përkasin fesë
myslimane. Dikush do thoshte, qoftë për forcë zakoni apo
sepse kjo fe është më tolerante, qoftë edhe për
faktin se shqiptarët janë ndodhur shpesh në presionin e
konvertimit të besimit, për ta zoti është një.
Por mund të jetë dhe një anë tjetër. Këtë
punë mund ta ketë bërë ndonjë besimtar finok
që e di se vetëm Shën Nikolla mund ta pranojë gjendjen
e tij. Shën Nikolla ishte i vetmi shenjt që u bë prift
shumë shpejt se ai admirohet prej të gjithëve besimtarë
ose jo. Ai gëzon të njëjtin respekt si nga kisha ortodokse
dhe nga ajo katolike. Dhe paraqitet si plaku Santa Klaus, në rrënjët
e qytetit 2400- vjeçar të Beratit.
Magjia kulturore e teologjike që njohu kulmin e lulëzimit të
saj veçanërisht me shkollën e Beratit, në kishën
e Shën Nikollës, është vërtet e rrezikuar. Skenat
e jetës së krishtit, me zor mund t’i lidhësh me njëra-tjetrën.
Kryeëngjëlli Gabriel tek i pëshpërin Virgjëreshës
së Shenjtë se perëndia e ka zgjedhur të lindë
një zot, lindja, pagëzimi, prezantimi i tij në tempull,
ringjallja e Llazarit, kryqëzimi, zbritja e Krishtit në ferr,
gjithë Bibla këtu njeh rënien për së gjalli në
ferr.
“Mos më prek” ishin fjalët e Krishtit Pantokrator
ndërsa ngjitet në qiell. Ai është nisur për të
takuar atin dhe nuk ta prekë asnjë krijesë e vdekshme.
A thua ku vë dhe ku nuk vë dorë ajo, shenjtërinë
e merr lumi.
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
|
|
|